PUBLICZNA KOLEKCJA SZTUKI MIASTA WARSZAWY

Projekt Fundacji Bęc Zmiana

Sztuka zaczyna się w przejściu i wychodzi na ulicę/Wola Art 2009

Artyści:Koen De Decker
Miejsce prezentacji:ul. Chmielna 73c (podcienia), Wola
Typ obiektu:instalacja
Data powstania: 2009

Instalacja Koena De Deckera, składająca się z dwóch części, została wpisana w architekturę budynku. Ingerencja artysty podkreśla indywidualne dzialania w przestrzeni, jakie możemy zaobserwować na pograniczu sfery prywatnej i publicznej.

Na rogu ulic Chmielnej i Żelaznej znajduje się dawna kamienica pracowników PKP (tzw. Dom Kolejowy), wybudowana w 1928 r. Budynek nosi charakterystyczne ślady kul, które pozostały z czasów Powstania Warszawskiego. Dom Kolejowy, tak jak istniejący wówczas naprzeciwko budynek Dworca Pocztowego, mieścił redutę powstańczą, której bronił oddział Chrobry II. Z tych dwóch modernistycznych budynków zachowała się jedynie kamienica przy ul. Chmielnej 73b. Funkcjonalistyczny Dworzec Pocztowy według projektu Józefa Szanajcy, odbudowany częściowo po wojnie, został przeznaczony do rozbiórki w 2006 r.

Kamienica przy Chmielnej 73b jest częścią planowanego przed II Wojną Światową założenia urbanistycznego, które zakładało kamienicę z dużym wewnętrznym dziedzińcem. Plan został zrealizowany dopiero w latach 50. z redukcją pierwotnego projektu. Zamiast dwóch mieszkań na piętrze budowano cztery, a nawet sześć miekszań. Obniżono także standard materiałów budowlanych. Z  pierwotnego planu pozostało ogromne podwórko z serią podcieni, które tworzą granicę między wewnętrznym, zamkniętym dziedzińcem a miastem. Ze zniszczonych bram, których bronią solidne ogrodzenia, roztacza się widok na Pałac Kultury i Nauki i Dworzec Centralny.

Instalacja powstała w ramach Festiwalu Wola Art 2009:
MiastoProjektWola to hasło trzeciej edycji festiwalu, której tematem przewodnim były granice przestrzeni.W ramach tej edycji festiwalu powstało sześć indywidualnych projektów artystów polskich i zagranicznych.  Odbyły się także wykłady teoretyków architektury i sztuki. Instalacje artystyczne pojawiały się w aktualnym układzie przestrzennym miasta, odnosiły się do do historii miejsc i ich architektury, determinując zarówno kształt, jak i rozmiar zrealizowanych projektów.

Wola jest dzielnicą kontrastów: z jednej strony prężnie działąjąca gałąź biznesu niosąca za sobą nowe inwestycje, z drugiej pozostałości po starej, przedwojennej dzielnicy Warszawy i powojenne realizacje architektoniczne. To, co widzimy, zależy od miejsca w którym się znajdujemy. Często musimy przekraczać granice, żeby zobaczyć więcej.Projekty dostarczają znaków do odkodowania i poszukiwania struktur i relacji we współczesnym, dynamicznym pejzażu miejskim. Sztuka podkreśla i akcentuje harmonię, a także przeciwieństwa i niezgodności. Synergiczna relacja architektury i sztuki wybranych instalacji pozwala odkryć nowe sposoby zarówno formowania przestrzeni jak i jej postrzegania.

Producent projektu: Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej/http://www.galeria-atak.pl/pl/o-nas/12-fundacja/12-fundacja.html

Information

This entry was posted on 4 września, 2009 by in 2009, Prace powstałe dzięki wsparciu dotacji m.st. Warszawy.